Thursday 24 February 2011

I stick to FBD.

Esok weekends + satu hari cuti tambahan (sempena menyambut kepulangan King Abdullah yang semakin sihat setelah lama berubat di US). Anak2 pula semua dah tido, hubby ajak teman tengok bola tapi sebab tak minat tengok bola, jadi curi peluang untuk update blog tanpa gangguan.senyumkenyit

Kita semua ada cara tersendiri untuk diet. Begitu juga saya. I choose to stick with Flat Belly Diet (FBD) sebab memang aim pun untuk mengempiskan perut/merampingkan pinggang.rindu

Kalau google macam2 jenis diet ada, kadang2 sampai naik confuse mana satu nak follow. fikir My advice is to stick to one type of diet that suitable with your aim.

Dah pernah try beberapa jenis diet, i.e: diet skip one meal, adus, diet tak makan nasi, nangih dan diet kurangkan kuantiti makanan, lapar. Jadinya tak istiqomah sebab laparrrrrrrr..sengihnampakgigi

Jadinya, saya nak stick to my FBD. First2 start FBD 2 bulan lepas, follow jugakla 4 days Anti-bloat Jumpstart. Memang fikir byk kali jugaklah, sanggup ke 4 hari pertama, makan tanpa garam dan minum tanpa gula. 4 hari pertama hanya 1200kcal per day dibenarkan dan dibahagikan kepada 4 meals, breakfast, lunch, snack dan dinner. Saya tahan tanpa garam dan gula selama 4 hari, tapi in between meals, saya cilok! ihikhik

Selepas 4 hari pertama, dah boleh makan bergaram dan minum bergula. FBD menyarankan supaya mengambil 1600kcal per day. So, yeay boleh makan banyak! tepuktangan.

Ini adalah reason yang diberikan, 'Anyone can lose weight on a 1200kcal-calorie diet. But here's what you also lose: muscle, bone density, zest for living, sanity, and, if u follow a diet like that for too long, your sense of humor!' Part hilang sense of humor tu yang paling saya tak maunya. Paling penting mengikut buku ni ialah fokuskan kepada health dan juga energy.

Buku ini juga menyarankan supaya bersenam untuk mempercepatkan mencapai target. Exercise yang disarankan ialah cardio exercise, strength training dan core-focused exercise. Setiap minggu masa training will be increased.

Jadinya, since exercise will be increased, tapi kalori intake dikekalkan. Saya harap akan berlaku kalori defisitlah.doa

Nak juga bagitau. Alhamdulillah, dengan izinNYA, hari ni adalah hari ke-6 brisk walk for 30 minutes as a start. Tak strictly follow FBD exercise lagi cuma to get the momentum. Saya berjaya exercise pada minggu pertama! celebrate

Terima kasih saya ucapkan pada hubby yang tolong tengok2kan anak2 semasa saya exercise, anak2 saya yang penyabar, kedua2 bonda saudara saya yang berjaya create blog ni supaya sentiasa motivated dan juga competitor yang menyemarakkan semangat . Eh, rasa cam terima award pulak!ihikhik

Cabaran minggu pertama to get the momentum sudah dilepasi. Doakan semoga saya berjaya mengekalkan momentum pada minggu hadapan.

5 comments:

  1. Hcy/YM..sori gi update blog before isi berat YM. Hcy buat entry melekatla entry isi berat badan by tukar tarikh terkehadapan so that entry tu dok atas pada entry ida hok ni.

    ReplyDelete
  2. Never mind. Takpe. Nanti YM mari dia/kita isi la part yg tertinggal tu. Ni dia tentu tgh pulun diet & exercise ni sampai takdan nak mai jenguk sini ni..

    ReplyDelete
  3. Belum belum dah karang ucapan :-p tini pun brisk walk juga, tapi takde lah brisk sgt, ala ala jalan lenggang kangkung pun ada hehehehe....

    ReplyDelete
  4. Sorry gang diet.. I was away in Singapore.. baru balik semalam.. later I'll update ok

    ReplyDelete
  5. Apa yg blm2 tu Tini?

    Sbnrnya Ky/Hcy pun blm betul2 mula lagi diet dan exercicese ni..cuma dlm 2 hari ni jln laju sikit dlm rumah dr dapur ke dpn nak pegi buka pintu Alim balik sekolah..takdelah jln2 itik lagi sbb tintong Alim tu dah bernada geram..

    Pttla senyap Ym ni..ingatkan dah capai target he..he..

    ReplyDelete