Tuesday 8 March 2011

Resolusi dan cabaran minggu ke-3

Setiap minggu saya akan cuba sedaya upaya untuk membentangkan resolusi (hanya berkaitan dengan exercise, saya masih nak makan macam biasa sengihnampakgigi) dan juga saya akan mencabar diri saya sendiri di atas kelemahan diri saya supaya saya dapat pinggang yang ramping dengan jayanya.rindu

Resolusi Minggu ke-3 (7-13/Mac)

Cardio exercise untuk membakar kalori dan menghancurkan lelemak.
Daily: 45 minit
- 3 minit warmup

- 40 minit brisk (3 minit brisk, 2 minit jog selang seli 8 kali)
- 2 minit cooldown

*Minggu ke-2, saya try2 jogging. Memang huff, huff, puff, puff dan paling lama jog pun 1 minit. Alhamdulillah, everyday it gets better. Tadi, saya try timing waktu jog dan saya sudah berjaya untuk jogging selama 2 minit selang-seli dengan brisk walk.

Belly Routine exercise untuk tone and tighten midsection (follow FBD).
A combo of five moves. Setiap movement ada 3 peringkat, easy, main move dan harder. Since baru nak start jadi saya akan mulakan setiap movement dengan peringkat paling mudah. Perlu dibuat selang sehari.
Hari ke-2, 4 dan 6:
- Bicycle Move 10x

- Hover 10x
- Roll-Up (Sit-up yg saya buat since minggu pertama) 20x
- Arm & Leg Extension 10x
- Ab Pike 10x

*kesemua exercise ini adalah dalam keadaan baring. Jangan tertidur terus, sudahhhh.senyum

*Sebenarnya ada satu lagi combo iaitu The Metabolism Boost untuk untuk build muscle dan boost metabolism yang sepatutnya diselang selikan dengan Belly Routine, tapi saya nak cuba Belly Routine dulu sebab awal2 try yang ni pon rasa terbelit2 tangan dan kaki.penat

Seperti saya beritahu awal2 tadi, saya juga ingin mencabar diri sendiri pada minggu ke-3 ini.women.

Sebelum saya beritahu cabaran pertama saya, saya ingin bercerita terlebih dahulu.banyakckpSemasa saya mengikuti Anti-Bloat Jumpstart, program selama 4 hari, saya perlu minum 8 gelas Sassy Water tanpa minum minuman lain. Setiap malam saya perlu menyediakan air ini untuk diminum keesokkan harinya. Sepanjang 4 hari tersebut saya hanya mampu minum separuh shj air tersebut. Semasa itu barulah saya terperasan saya sememangnya kurang minum air.

Saya juga tersedar kenapa dari zaman remaja lagi, saya memiliki kulit yang kering atau dikalangan keluarga lebih dikenali dengan kulit bersisik. Rasa macam ikan pulak.sigh

Dan saya juga tersedar kenapa saya gagal menyusu badan keempat2 anak kesayangan saya. Saya memang betul2 kecewa di atas kegagalan menyusu badan anak2 saya wah hal saya seorang surirumah.putuscinte

Jadi, cabaran saya pada minggu ini ialah berjaya meneguk 8 gelas air setiap hari. (2 liter air). Kalau saya makan buah, sayur atau lauk pauk yang berkuah, saya boleh mengurangkan jumlah air yang diminum.

*saya akan cuba merekodkan jumlah gelas yang saya minum setiap hari (saya sudah mengenalpasti gelas mana patut saya gunakan untuk 8 gelas = 2 liter)

Tips of the day: Stay Hydrated.
Drink at least 2 cups of water 2 hours before your workout, and then about 1/2 cup every hour during exercise.

Nak jugak bagitau, ari ini adalah hari pertama minggu ke-3 dan saya berjaya memulakan dengan 45 minit brisk walk dan jog. ros

4 comments:

  1. Congrats Da. Mak su pun mengah2 bila jog.. so far I can do 1min/1min antara jog & brisk walk. Plan tadi nak pergi briskwalk kat taman, ikut program yg Tini letak kat blog diorang, tapi hujan pula so tak jadi...

    Maksu tak de masalah minum air. Bila dah start exercise ni lagi lah.. rasanya by lunch time Maksu dah minum 1.5 liter.. tapi lepas tu maksu dah kurang minum lah.

    Cam ne sit up.. berkesan tak?

    ReplyDelete
  2. Tq..maksu. ida pun mengah2 lagi cuma Ida dok try concentrate cara pernafasan masa jog i.e: Ida dongakkan sedikit kepala n try inhale & exhale dalam2 sikit baru rasa boleh nyawo dgn betul ..hihi.

    Bestnyer boleh minum dgn byk. Sbnrnya bila our prog start, Ida try jgk minum air though x cukup jgk 8 gelas tp kerap berulang alik ke toilet menyebabkan kurang selesa pulok. Even at night 2/3 kali terganggu tidur sbb asyik nak ke tandas.

    Sit-up tu buat cara perlahan jer maksu sbb concentrate on tummy. Nak kata berkesan ko dok tu x leh nok royak lg, sbb part pinggang tu kita ukur tmpat paling kempis, which is atas sikit dr pusat. My main concern is perut menggeleber di bawah pusat which is much2 bigger than bhgn yg kita ukur. Nasib baik x ukur part perut bwh pusat tu, mau pengsan korang!

    * Author FBD is Liz Vaccariello = senior VP and editor-in-chief prevention magazine n also featured on The Biggest Loser. Baru jer tgk the author of the book. Together with Cynthia Sass.

    ReplyDelete
  3. Tahniah krn dah berjaya memulai prog hari pertama minggu 3. Dan dpt buat 45 minit. Byk lagi Ky/Hcy kena tambah ni.

    Sit up tu utk kempiskan perut ke?

    Byk minum tu apa kaitan dgn diet/exercise?

    ReplyDelete
  4. Hcy..minggu pertama Ida buat 30min jah. Minggu ke-2 bertambah 10 minit. minggu ni tambah 5 minit sbb nak buat exer perut.

    X taulah hcy sit up tu boleh kempis ko dok. bila baca situ sini, setengah kata yer, setengah kata dok, Ida buat jer hcy. Kalu kempis, alhamdulillah.

    ReplyDelete