Sunday 6 March 2011

Way To Go

YM dah buat tawaran. Kalau saya dpt turunkan berat badan ke 89kg sblm 30 Jun, dpt hadiah. Apa hadiah dia tak cakap. Tp apa2 hadiah pun saya amat teruja.

Selain itu, ganjaran djanjikan Che Abe, Rm1,000 kalau dpt turunkan 10kg. Jangkamasa tidak dtetapkan. Tawaran ni dia dah buat lama dulu. Sblm gi haji lagi. Dlm thn 2009. "Offer masih valid", katanya, apb melihat kita memulai program ni.

Tadi youngest daughter tanya, berat ibu berapa skrg? 95. Tinggi? 152.. Umur..hm.. dia dah tau sendiri. Lps tu dia kata, "kalau ikut sini ibu kena turunkan berat badan ke 43kg-53kg..". "Mengarut tu..", saya terus menyampuk. "Ibu target dlm 65kg. Tu pun susah nak dpt. Ayah suruh turunkan sampai 70. Blh dpt ke tu?. Nak turunkan ke 90 pun susah". ".. utk long term goal. Utk first goal 86kg", sambungnya.

Saya pergi tgk kat screen comp dia. Ada logo The Biggest Loser Asia. Ada gambar Kristy dan Dave. Saya tanya, "awak masukkan berat, tinggi dan umur?". "Dan jantina", jwbnya.

Masa pemeriksaan kesihatan d HSC Jun 2009, dietician kat situ bagi target pertama utk saya capai dlm masa 6 bln/hingga hjg thn/Dec 2009 ialah 90kg. Berat saya masa tu 96kg. Maknanya saya kena turunkan 1kg/bln. Dlm bln Okt/sblm gi haji berat saya dlm 94kg. Saya fikir pergi haji blhla capai target tu. Sbb semasa/kerja haji byk guna tenaga. Mmg pun, berat turun tp sbb tak timbang tak taula berapa. Perasan tu sbb ada baju yg tak muat dpakai yg dberi oleh Datin June utk pergi haji muat dpakai pd hari raya haji tu, 10 hari slps meninggalkan tanah air. Tp balik haji berat dah naik ke asal semula. Long term goal yg dcatat dlm buku report HSC ialah 70kg.

Hmm.. bagaimana ya? Adik dah kata, "Mesti blh". Anak saudara pun dah pasang lagu, "Fikirkan Blh". Saya pun dah jwb, "Yakin blh!".

Tu..jadual penimbangan/pengukuran mingguan dah tersedia. Exercise pun kena buatlah kan?

5 comments:

  1. Hcy..Yes, We Can! (Cam lagu tema Bob The Builder). Insyaallah Hcy. kita sama2 cuba dan sama2 naikkan semangat. Ida pon dlm 2 minggu ni x megurangkan jumlah makanan, masih makan macam biasa cuma macm Ida royak dulu nak increase ex. first.

    Sebab dulu2 mcm2 cara buat kurangkan makanan, kurangkan karbo, berat dok gitu jah. FBD dan jamu tea tu pon dua2 royak, kalau nak result cepat MESTI exercise. So, jomlah kita pakat2 exercise. Kohor2 dulu, lama2 insyaallah makin bertenaga dan rindu nak exercise.

    ReplyDelete
  2. Betul ke tinggi k Yah 152.. macam tak logic je. Saya 160cm.. rasanya tinggi kita tak beza sangat. Cuba ukur lagi sekali.
    Hadiah masih difikirkan. tak pe, banyak masa lagi :p

    ReplyDelete
  3. Yes, We Can..Ida, InsyaaAllaah. Tak ingat mana dah lagu BobTB tu..

    Tgh make nasik kapit ni..

    Ukuran tinggi tu masa Ting 5 dulu..152/153cm = 5' 1/2". Blh pakai lagi kan?

    Dah pegi check tadi kat tali tep, 5' = 152cm. Dan berdiri kat dinding dan tanda aras tinggi, kemudian ukur dgn tali tep, 5'.

    ReplyDelete
  4. Hcy..Alim besar doh deh, tu x ingat mano doh. Ida, masuk thn ke-9 doh nyanyi lagu BTB. Esok2 Ida boleh ajar cucu pulok nyanyi lagu tema BTB sbg lagu kanak2, sebati doh dlm darah lagu tu..hihi.

    Make nasik kapit, sedapnyerrrrrrrrr. Jgn lupa naik turun bukit hari ni.

    Tinggi Ida 157.5cm. Ida pon rasa cam kita lebih kurang sama tinggi jah.

    ReplyDelete
  5. Ho.. Alim djh 4 doh. Tok tgk mano doh BobTB. Budok besa ni tgk kton hok besa sikit mcm Ben10, Ang, dll. Tom & Jerry masih tgk.

    T, hadiah tu jgn belanja mkn dahla..

    ReplyDelete